Select Language

ПОШИРЕНІ ПРОБЛЕМИ ЕФЕКТИВНОСТІ ГАЛЬМУВАННЯ ТА РІШЕННЯ  

Втратити контроль над гальмами страшно. Водії можуть помітити втрату ефективності гальмування за різними ознаками: перегрів, зниження ефективності гальмування і втрата експлуатаційних властивостей гальмівних колодок. Те, що ми називаємо «паровою пробкою» або «відчуттям м’якої педалі», є серйозними проблемами ефективності гальмування автомобілів, які потребують поглибленого дослідження. Давайте по черзі розглянемо кожну з них, та скористуємося порадами від експертів Champion. 

А) Проблеми ефективності гальмування, викликані паровою пробкою

Парова пробка виникає через випаровування гальмівної рідини. Коли ви гальмуєте, генерується значна кількість тепла, тому гальмівна рідина має високу точку кипіння. Але гальмівна рідина є також гігроскопічною. Це означає, що вона абсорбує воду. У будь-якій гідравлічній гальмівній системі гальмівна рідина повільно поглинає вологу, а її точка кипіння зменшується.

Коли це поглинання води досягає певного рівня — після тривалого жорсткого гальмування (особливо при великих навантаженнях або в спекотну погоду) — гальмівна рідина може закипіти й утворити газові бульбашки. Газ стискається набагато краще ніж рідина, тому водій при натискання на гальмівну педаль може зовсім не відчути потрібного тиску, що призводить до повної втрати гальмівного зусилля. Цей ефект називається паровою пробкою.

Як зберегти ефективність гальмівної системи автомобіля та уникнути утворення парової пробки

По-перше, використовуйте правильну гальмівну рідину

Гальмівна рідина — це необхідна для гальмівної системи рідина. Тому дуже важливо вибрати високоефективну гальмівну рідину. Виробники автомобілів часто рекомендують певний тип.

Якісна гальмівна рідина повинна:

  • бути стійкою до стискання для забезпечення жорсткості гальмівної педалі;
  • мати високу точку кипіння;
  • зберігати експлуатаційні характеристики під час абсорбції вологи;
  • мати в’язкість, яка відповідає жорстким параметрам;
  • мати відповідну мастильну здатність;
  • запобігати корозії;
  • мати контрольований розширювальний вплив на гумові деталі для запобігання їх усадки.

Випробування гальмівної рідини

Важливо регулярно перевіряти стан гальмівної рідини. Єдиний вірний спосіб дізнатися про стан рідини — це перевірити його. Іноді це роблять за допомогою тестера у вигляді ручки, який оцінює вміст вологи за допомогою електронного датчика за кілька секунд. Використовувати цей спосіб тестування не рекомендується, оскільки існують інші тестери гальмівної рідини, що дають більш точні показання завдяки використання стандартних технологій. 

Заміна гальмівної рідини

Коли точка кипіння гальмівної рідини дуже низька, її потрібно замінити. Ось кілька порад про те, як виконати прокачування системи та замінити гальмівну рідину.

Важлива перевірка тиску

Перед прокачуванням системи виконайте випробування головного циліндра на наявність протікань, прикріпивши манометр до гальмівної трубки найближчого супорта. В систему потрібно подати тиск 50 бар протягом 45 секунд. Впродовж цього часу в системі не повинно бути падіння тиску більше 4 бар. Більше падіння тиску означає, що головний циліндр протікає і потребує подальшої перевірки. Ви також можете виконати другу перевірку з меншим тиском (10 бар).

Як виконати прокачування гальмівної системи в автомобілях з передніми і задніми дисковими гальмами

Завжди прокачуйте гальмівну систему у визначеному порядку, починаючи з гальмівного супорта, найбільш віддаленого від головного циліндра (тобто лівого заднього або правого заднього колеса залежно від розташування керма — ліворуч або праворуч).

  • Коли всі спускні штуцери закриті, прикріпіть спускну трубку до першого гальмівного супорта, та відкрийте штуцер.
  • Повільно, повністю та жорстко натисніть на гальмівну педаль, доки гальмівна рідина (у спускній трубці) не стане візуально чистою і не буде мати бульбашок повітря.
  • Повністю натиснувши на педаль, затягніть спускний штуцер та зніміть спускну трубку.
  • Перейдіть до протилежного заднього гальмівного супорта та повторіть процедуру.
  • Після завершення прокачування задніх гальмівних супортів переконайтеся, що передні супорти функціонують належним чином та у гальмівній рідині немає бульбашок повітря. Для цього виконайте прокачування передніх супортів, починаючи з супорта, найбільш віддаленого від головного циліндра, і закінчуючи супортом, який знаходиться найближче до головного циліндра.
  • Нарешті, переконайтеся, що педаль гальма створює достатній тиск при натисненні.

Як виконати прокачування гальмівної системи в автомобілях з барабанними гальмами

Завжди прокачуйте гальмівну систему у визначеному порядку, починаючи з гальмівного супорта, найбільш віддаленого від головного циліндра (тобто лівого заднього або правого заднього колеса залежно від розташування керма — ліворуч або праворуч).

Перед початком процесу прокачування системи важливо забезпечити належне ручне регулювання (якщо передбачено) зазору між барабанним гальмівними колодками та гальмівним барабаном згідно зі специфікаціями виробника автомобіля.

  • Коли всі спускні штуцери закриті, прикріпіть спускну трубку до спускного штуцера колісного циліндра, найбільш віддаленого від головного циліндра, та відкрийте штуцер. 
  • Повільно, повністю та жорстко натисніть на гальмівну педаль, доки гальмівна рідина (у спускній трубці) не стане візуально чистою і не буде мати бульбашок повітря.
  • Повністю натиснувши на педаль, затягніть спускний штуцер та зніміть спускну трубку. 
  • Перейдіть до протилежного заднього колісного циліндра та повторіть процедуру. 
  • Після завершення прокачування задніх колісних циліндрів переконайтеся, що передні супорти функціонують належним чином та у гальмівній рідині немає бульбашок повітря, виконавши їх прокачування (починаючи з супорта, найбільш віддаленого від головного циліндра, і закінчуючи супортом, який знаходиться найближче до головного циліндра). 
  • Нарешті, переконайтеся, що педаль гальма створює достатній тиск при натисненні.

Б) Проблеми ефективності гальмування, пов’язані з відчуттям м’якої педалі

Що спричиняє виникнення відчуття м’якої педалі?

Ця проблема ефективності гальмування автомобіля може бути викликана витоком гальмівної рідини. Несправність гальмівних шлангів може спричинити витік гальмівної рідини або роздування самого шланга, що призводить до незадовільної реакції гальмівної педалі.

Як уникнути використання несправних гальмівних шлангів:

  1. Перевірка зношення — регулярно перевіряйте шланги на наявність перетирання, порізів, пошкодження або витоку.
  2. Правильне встановлення — переконайтеся, що шланг не перекручений, не зігнутий, що застосовано правильний момент затягування і немає контакту з іншими деталями підвіски (після опускання автомобіля).
  3. Якісні деталі — вибирайте гальмівні шланги, що мають високу стійкість, хорошу гнучкість, низьку вологопроникність і низьке об’ємне розширення під тиском. 

 

 

Інформація, що міститься в цій статті, призначена виключно для інформаційних цілей, тому її не можна використовувати замість професійної консультації від сертифікованого механіка. Якщо у вас є конкретні питання або зауваження, що стосуються будь-якої з тем, розглянутих у цьому документі, рекомендуємо вам проконсультуватися з сертифікованим механіком. За жодних обставин ми не несемо відповідальності за будь-які втрати або пошкодження, пов’язані з вашим власним інтерпретуванням даних статті.

Виникнення шуму під час гальмування

Дивіться наші поради

Вібрація під час гальмування

Дивіться наші поради

Сигналізатори гальмівної системи

Дивіться наші поради